تبلیغات
شهرسازی 91 - زابل - قوانین شهرسازی
 
شهرسازی 91 - زابل
ایران را میسازیم
درباره وبلاگ


وبلاک دانشجویان ورودی 91 رشته شهرسازی دانشگاه زابل

مدیر وبلاگ : مهدی آقائی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


FreeCod Fall Hafez

.

دریافت کد جملات شریعتی
وزارت آبادانی مسكن به وزارت مسكن و شهرسازی و تعیین وظایف آن مصوب 1353 (با اصلاحات بعدی( ماده1. تعاریف: از نظر اجرای این قانون تعاریف و اصطلاحات به طور كلی همچنین مصادیق ساختمانهای دولتی به شرح زیر است: 1. طرح جامع سرزمین: طرح جامع سرزمین، طرحی است كه شامل استفاده از سرزمین در قالب هدفها و خط مشیهای ملی و اقتصادی از طریق بررسی امكانات و منابع و مراكز جمعیت شهری و روستایی كشور و حدود و توسعه و گسترش شهرها و شهركهای فعلی و آینده و قطبهای صنعتی و كشاورزی و مراكز جهانگردی – خدماتی بوده و در اجرای برنامه‌های عمرانی بخشهای عمومی و خصوصی ایجاد نظم و هماهنگی نماید. 2. طرح جامع شهر: طرح جامع شهر عبارت است از طرح بلندمدتی كه در ان نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسكونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و كشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندیهای عمومی شهری، خطوط كلی ارتباطی و محل مراكز انتهای خط (ترمینال) و فرودگاهها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویتهای مربوط به آنها تعیین می‌شود و ضوابط و مقررات مربوط به كلیه موارد فوق و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم میگردد. طرح جامع شهر بر حسب ضرورت قابل تجدیدنظر خواهد بود. 3. طرح تفصیلی: طرح تفصیلی عبارت از طرحی است كه براساس معیارها و ضوابط كلی طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمینهای شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یك از آنها و وضع دقیق و تفصیلی شبكه عبور و مرور و میزان تراكم جمعیت و تراكم ساختمانی در واحدهای شهری و اولویتهای مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و حل مشكلات شهری و مقعیت كلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین می‌شود و نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالكیت براساس مدارك ثبتی تهیه و تنظیم میگردد. 4. طرح هادی: طرح هادی عبارت از طرحی است كه در ان جهت گسترش آتی شهر و نحوه استفاده از زمینهای شهری برای عملكردهای مختلف به منظور حل مشكلات حاد و فوری شهر و ارائه راه حلهای كوتاه مدت و مناسب برای شهرهایی كه داردی طرح جامع نمی‌باشند تهیه می‌شود. 5. ساختمانهای دولتی كه اعتبار آن از بودجه كل كشور تامین میگردد از نظر اجرای این قانون عبارت است از: الف- ساختمانهای اداری و وزارت خانه‌ها و مؤسسات دولتی و ساختمانهای انتظامی و ندامتگاهها. ب- ساختمانهای بهداشتی از قبیل بیمارستانها، درمانگاهها، آسایشگاهها و شیرخوارگاهها و سایر مراكز بهداشتی و درمانی و تنظیم خانواده و مراكز رفاه و نظایر آن. ج- ساختمانهای آموزشی از قبیل دانشگاهها، انستیتوها، كتابخانه‌ها، مدارس عالی، آموزشگاهها، هنرستانها، مراكز آموزش حرفه‌ای و روستایی، دبیرستانها و دبستانها و سایر مراكز آموزش. ﻫ - مراكز ارتباطی از قبیل دفاتر پست، مراكز تلفن و تلگراف و نظایر آن. و- ساختمانهای ورزشی، ورزشگاهها استادیومها و سایر تاسیسات ورزشی. ز-ساختمانهای متفرقه از قبیل كاخهای جوانان، اردوگاهها و هتلها و مهمانسراها و ساختمانهای مربوط به سازمانهای خیریه و نظایر آن. ماده2. از تاریخ تصویب این قانون، نام وزارت آبادانی و مسكن به وزارت مسكن و شهرسازی تغییر می‌یابد. ماده3. به منظور اتخاذ و اعمال سیاستها و تنظیم برنامه‌های جامع و هماهنگ برای تعیین مراكز جمعیت و ایجاد تعادل مطلوب بین جمعیت و وسعت شهرها در سطح كشور، تامین مسكن و توسعه و بهبود استانداردهای كمی و كیفی مسكن با توجه به هدفها و مقتضیات توسعه اقتصادی و اجتماعی كشور و همچنین ایجاد هماهنگی و تمركز در تهیه و اجرای طرحها و ساختمانهای دولتی، وظایف وزارت مسكن و شهرسازی علاوه بر اجرای آن قسمت از وظایف و اعمال اختیاراتی كه به موجب قانون تاسیس وزارت آبادانی و مسكن در تاریخ تصویب این قانون به عهده وزارت آبادانی و مسكن محول می‌باشد و قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و سایر قوانین و مقررات به شرح زیر تعیین میگردد: 1. برنامه‌ریزی: الف- تعیین محل شهرها و مراكز جمعیت آینده با توجه به عوامل محدود كننده از قبیل كمبود منابع آب و استفاده‌های مختلف از زمین با رعایت اولویت برای مصارف كشاورزی از طریق تهیه طرح جامع سرزمین كه مشتركاً به وسیله وزارت مسكن و شهرسازی و وزارت كشاورزی و منابع طبیعی تهیه میگردد، با توجه به مقررات ماده 13 و بند یك ماده 17 قانون تجدید تشكیلات و تعیین وظایف سازمانهای وزارت كشاورزی و منابع طبیعی و انحلال وزارت منابع طبیعی. ب- تعیین حدود توسعه و ظرفیت شهرهای فعلی و آینده و طرح و تنظیم نقشه توزیع جمعیت. ج- تهیه و تنظیم سیاستها و خط مشیهای اجرایی و ضوابط لازم برای هدایت و كنترل شهرنشینی در جهت تحقق طرح جامع سرزمین. د- مشخص نمودن شهرها و شهركها از نظر فعالیتهای صنعتی، كشاورزی، جهانگردی، تاریخی، خدماتی و نیز تعیین شهرهای مختلط از جهات فوق با توجه به طرح جامع سرزمین پس از كسب نظر وزارتخانه مربوط. ﻫ - بررسی ارتباط شهرهای فعلی و آینده در سطح منطقه و كشور. و- تعیین استانداردها برای مسكن و همچنین ساختمانهای دولتی و تاسیسات شهری. ز- بررسی مستمر نیازمندیهای مسكن، ساختمانهای دولتی، خانه‌های سازمانی و تهیه برنامه‌های مورد لزوم. تبصره: طرح جامع سرزمین پس از تصویب شواریعالی شهرسازی برای كلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شركتهای دولتی در امور مربوط به آنها لازم الاجرا بوده و در تهیه و تنظیم طرحهای شهری باید از آن متابعت شود. 2. شهرسازی: الف- تهیه طرح جامع برای هر یك از شهرها با توجه به ضوابط و استانداردهای مصوب و تعیین ضوابط و استانداردها برای تهیه نقشه‌های هادی و اعلام آن به وزارت كشور. ب- نظارت بر فعالیتهای شهرسازی بخش خصوصی از حیث رعایت معیارها و ضوابط شهرسازی. 3. مسكن: الف- تهیه و اجرای طرحهای تامین مسكن و خانه‌سازی كه با اعتبارات دولت انجام می‌شود در سراسر كشور با رعایت مقررات مندرج در قوانین شهرداریها در مورد تحصیل پروانه ساختمانی. ب- اجرای طرحهای مربوط به خانه‌های سازمانی به صورت مستقل. ج- نظارت در امور شركتهایی كه منحصراً در زمینه ایجاد و احداث واحدهای مسكونی فعالیت دارند و كمكهای فنی و راهنمایی به مؤسسات مذكور نحوه نظارت و كمك و راهنمایی به این نوع شركتها طبق آیین نامه‌ای خواهد بود كه با پیشنهاد وزارت مسمن و شهرسازی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید. تبصره: مواردی كه دارای قانون خاص می‌باشد از بند ب قسمت سه ماده 3 مستثنی می‌باشد. د- تهیه و تنظیم موازین و استانداردها و مشخصات فنی برای ساختمانها و مسكن و تحقیق و بررسی مسائل مربوط به ساختمان و مصالح ساختمانی و نیز تهیه استانداردهای لازم برای مصالح ساختمانی با همكاری مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران. 4. تهیه و اجرای طرحهای ساختمان دولتی به شرح مذكور در بند 5 ماده 1. 5. تهیه و اجرای طرحهای عمرانی شهری در دست اجرا و طرحهایی كه انجام آن از طرف وزارتخانه‌ها و سازمانهای ذیربط در صورت قبول وزارت مسكن و شهرسازی به ان وزارت محول میگردد. 6. اعمال سیاست دولت و نظارت نسبت به اراضی خالصه و موات كه طبق مقررات قانون انحلال بنگاه خالصجات و ماده 17 قانون تقسیم و فروش املاك مورد اجاره به زارعین مستاجر و قانون ثبت اراضی موات اطراف تهران و قانون ثبت اراضی موات اطراف شهرهای غیر تهران مصوب سالهای 1331 و 1334 و قانون راجع به اراضی دولت و شهرداریها و اوقاف و بانكها مصوب سال 1335 و اصلاحی آن مصوب سال 1339 امور آنها به سازمان مسكن یا وزارت آبادانی و مسكن محول گردیده است. تبصره: در تهیه طرح جامع سرزمین مفاد قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران رعایت خواهد شد. ماده 4 . ریاست شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به عهده وزیر مسكن و شهرسازی است. علاوه بر اعضای فعلی وزیر اطلاعات و جهانگردی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز عضو شورایعالی شهرسازی و معماری ایران خواهند بود و تصمیمات شورا با حداقل شش رای معتبر می‌باشد. ماده 5 . وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مكلفند برای تهیه و اجرای طرحهای مسكن و ساختمانی مورد نیاز خود به شرح مذكور در ماده یك این قانون به وزارت مسكن و شهرسازی مراجعه نمایند. وزارت مسكن و شهرسازی می‌تواندبرای اجرای بعضی از طرحهای ساختمانهای دولتی یا طرحهای مسكن به سازمان ذیربط تفویض اختیار نماید. آن قسمت از طرحهایی كه سازمانهای ذیربط بتوانند آنها را راساً تهیه و اجرا نمایند توسط آیین نامه لازم مشخص خواهد شد. تبصره: اجرای طرحهای ساختمانی سازمانها و مؤسسات خیریه به تشخیص وزارت مسكن و شهرسازی به سازمانهای مربوط واگذار می‌شود كه طبق مفاد ماده 21 قانون برنامه و بودجه كشور مصوب 10/12/1351 عمل نمایند. ماده 6 . به وزارت مسكن و شهرسازی اجازه داده می‌شود به منظور اجرای وظایف مربوط به تهیه زمین و مسكن و مصالح ساختمانی و خدمات مهندسی، همچنین ایجاد شهر و شهرك شركت یا شركتهایی تاسیس و آنها را به طریق بازرگانی اداره نماید و نیز به منظور تحقیقات و بررسی مسائل مربوط به ساختمان مؤسسات یا مراكزی تاسیس كند. اساسنامه مؤسسات و شركتهای مذكور و همچنین تغییراتی كه در جهت اجرای این قانون باید در اساسنامه سازمان مسكن داده شود، بنا به پیشنهاد وزارت مسكن و شهرسازی و با تائید سازمان امور اداری و استخدامی كشور و تصویب هیئت وزیران به تصویب كمیسیونهای مسكن و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و استخدام مجلسین خواهد رسید. شركتهای مذكور می‌توانند با رعایت مقررات اساسنامه‌های مصوب با شركتهایی كه در زمینه‌های فوق فعالیت دارند مشاركت نمایند. بودجه مؤسسات یا مراكز مذكور همه ساله به صورت كمك در بودجه كل كشور منظور خواهد شد. تبصره: مقررات استخدامی خاص شركتهای شهرسازی به تصویب مجمع عمومی شركت خواهد رسید و از نظر میزان حقوق و مزایا و دستمزد مشمول مصوبات شورای حقوق و دستمزد خواهد بود. ماده 7 . ایجاد شهر و شهرك غیر روستایی در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها موكول به پیشنهاد وزارت مسكن و شهرسازی و تصویب شورایعالی شهرسازی خواهد بود. ماده 8 . آیین نامه‌های لازم در اجرای این قانون از طرف وزارت مسكن و شهرسازی تهیه و پس از تصویب هیئت وزیران به موقع اجرا گذاره خواهد شد. قانون فوق مشتمل بر هشت ماده و پنج تبصره پس از تصویب مجلس سنا در جلسه فوق العاده روز دوشنبه 3/4/1353، در جلسه روز یكشنبه شانزدهم تیرماه یكهزار و سیصد و پنجاه و سه شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید. رئیس مجلس شورای ملی ________________________________________ قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351 (با اصلاحات بعدی) ماده 1ـ برای هماهنگ کردن برنامه های شهرسازی به منظور ایجاد محیط زیست بهتر برای مردم، همچنین به منظور اعتلای هنر معماری ایران و رعایت سبکهای مختلف معماری سنتی و ملی و ارائة ضوابط و جنبه های اصیل آن با در نظر گرفتن روشهای نوین علمی و فنی و در نتیجه یافتن شیوه های اصولی و مناسب ساختمانی در مناطق مختلف کشور با توجه به شرایط اقلیمی و طرز زندگی و مقتضیات محلی، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تاسیس میشود. ماده 2ـ وظایف شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به شرح زیر است: 1.بررسی پیشنهادهای لازم در مورد سیاست کلی شهرسازی برای طرح در هئیت وزیران. 2.اظهار نظر نسبت به پیشنهادها و لوایح شهرسازی و مقررات مربوط به طرحهای جامعه شهری که شامل منطقه بندی ـ نحوه استفاده از زمین ـ تعیین مناطق صنعتی بازرگانی اداری ـ مسکونی ـ تاسیسات عمومی ـ فضای سبز و سایر نیازمندیهای عمومی شهر میباشد. 3.بررسی و تصویب نهایی طرحهای جامع شهری و تغییرات آنها خارج از نقشه های تفصیلی. 4.تصویب معیارها و ضوابط و آئین نامه های شهرسازی. ماده 3ـ اعضای شورایعالی شهرسازی و معماری ایران عبارتند از: 1.وزیر مسکن و شهرسازی 2.وزیر کشور 3.وزیر صنایع 4.وزیر فرهنگ و آموزش عالی 5.وزیر ارشاد اسلامی 6.وزیر نیرو 7.وزیر کشاورزی 8.وزیر دفاع و پشتیبانی 9.وزیر جهادسازندگی 10.رییس سازمان برنامه و بودجه 11.رییس سازمان حفاظت محیط زیست. 12.وزیر راه و ترابری. 13.یک نفر از اعضای کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون و انتخاب مجلس به عنوان ناظر در جلسات شورایعالی شهرسازی و معماری شرکت خواهد کرد. (1) تبصره 1ـ در مورد بررسی طرحهای جامع شهری و تغییرات آنها نظرات استاندارد و شورای شهرستان و شورای شهر(2) و شهردار و کارشناسان ذیصلاحیت کسب و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. (3) تبصره 2ـ جلسات شورا با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد داشت و تصمیمات شورا با حداقل 6 رای معتبر خواهدبود.( 4) تبصره 3ـ در صورتی که هر یک از اعضای شورا نتوانند شخصاً در هر یک از جلسات شورا شرکت کند یکی از معاونان خود را به شورا اعزام خواهد داشت. ماده 4ـ وزارت آبادانی و مسکن به جای دبیرخانه شورایعالی شهرسازی در تشکیلات خود واحدی ایجاد میکند که تحت نظر معاون شهرسازی و معماری آن وزارت وظایف زیر را انجام دهد: 1.بررسی و اظهار نظر در مورد طرحهای جامع شهری از طریق کمیته های فنی که اعضای آن به انتخاب اعضای شورایعالی و موسسات ذیربط تعیین میشوند. 2.تهیه معیارها و ضوابط آئین نامه های شهرسازی. 3.نظارت در تهیه طرحهای جامع و تفصیلی و جلب نظر شورای شهر و شهرداری مربوط در حین تهیه طرحهای تفصیلی (5) 4.نظارت در اجرای مراحل مختلف طرحهای تفصیلی شهری. 5.ابلاغ مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران یه وزارتخانه ها و سازمانهای مسئول در ارشاد و راهنمایی دستگاههای مربوط در مورد مسایل ناشی از اجرای طرحهای جامع شهری. 6.ایجاد یک مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری. 7.جمع آوری اطلاعات و آمار اقتصادی و اجتماعی و شهرسازی و معماری. 8.تشکیل نمایشگاهها از کارهای مختلف معماری و شهرسازی با همکاری سازمانهای مربوط و انجام مسابقات شهرسازی و معماری و تشکیل کنفرانسهای لازم به منظور نیل به هدفهای مذکور در این قانون. ماده 5ـ بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان به وسیلة کمیسیونی به ریاست استاندار به عضویت رییس شورای شهرستان و شهردار و نمایندگان وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسکن و شهرسازی و نماینده مهندس مشاور تهیه کننده طرح و عضویت نماینده وزارت کشاورزی (6) انجام میشود. آن قسمت از نقشه های تفصیلی که به تصویب شورای شهر برسد برای شهردار لازم الاجرا خواهد بود. تغییرات نقشه های تفصیلی اگر در اساس طرح جامع شهری موثر باشد باید به تایید شورای عالی شهرسازی برسد. تبصره اصلاحی مصوب 65/9/25 مجلس شورای اسلامی. تبصره ـ بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات آنها در شهر تهران به عهده کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزراء مسکن و شهرسازی، کشور، نیرو (در حد معاونت مربوطه) سرپرست سازمان حفاظت محیط زیست و شهردار تهران یا نماینده تام الاختیار او و رییس شورای شهر تهران میباشد. محل دبیرخانه کمیسیون در شهرداری و دبیر آن شهردار تهران و یا نماینده تام الاختیار او خواهد بود و جلسات آن با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات کمیسیون حداقل با 4 رای موافق معتبر است ضمناً تا تشکیل شوراهای شهر نماینده وزیر کشور به عنوان قایم مقامی رییس شورای شهر تهران هم در کمیسیون شرکت خواهد کرد. ماده 6ـ در شهرهایی که دارای نقشه جامع شهر میباشند ثبت کل مکلف است در مورد هر تفکیک طبق نقشه ای که شهرداری بر اساس ضوابط طرح جامع تفصیلی یا هادی تایید کرده باشد اقدام به تفکیک نماید و در مورد افراز دادگاهها مکلفند طبق نقشه تفکیکی شهرداری اقدام نمایند. هر گاه ظرف مدت چهار ماه نقشه تفکیکی از طرف شهرداری حسب مورد به ثبت یا دادگاه ارسال نشود ثبت یا دادگاه نسبت به تفکیک یا افراز راساً اقدام خواهند نمود . (7) ماده 7ـ شهرداریها مکلف به اجرای مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران طبق مفاد ماده 2 میباشند. در موارد ابهام و اشکال و اختلاف نظر در نحوه اجرای طرحهای جامع و تفصیلی و شهری موضوع ماده 5 مراتب در شورایعالی شهرسازی مطرح و نظر شورایعالی قطعی و لازم الاجراء خواهد بود. ماده 8ـ کلیه سازمانهای دولتی و وابسته به دولت مکلفند در صورت درخواست وزارت مسکن و شهرسازی هر نوع اطلاع مربوط به شهرسازی و معماری را در اختیار وزارت مذکور بگذارند. ماده 9ـ عقد قراردادهای مربوط به نقشه های جامع شهری با مهندسین مشاور همچنین تهیه شرح وظیفة فنی برای تهیه طرحهای مذکور موکول به کسب نظر از وزارت مسکن و شهرسازی خواهد بود. ماده 10ـ آئین نامه اجرایی این قانون از طرف وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور تهیه و پس از تایید شورایعالی شهرسازی و معماری به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید. ماده 11ـ مواد 97 و 98 اصلاح پاره ای از مواد قانون شهرداری و قوانین و مقررات مغایر با مفاد این قانون ملغی است. قانون فوق مشتمل بـر یـازده ماده و پنج تبصره پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز شنبه 51/12/12در جلسه روز سه شنبه بیست و دوم اسفند ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و یک شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید. ________________________________________ قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد كاربری مسكونی برای امر مسكن به شركتهای تعاونی مسكن و سایر اشخاص حقوقی و حقیقی ماده1- از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون هرگونه واگذاری و نقل و انتقال اراضی به اشخاص حقیقی و حقوقی و شركتهای تعاونی مسكن اعم از شركتهای تعاونی مسكن كارمندی و كارگری و تعاونیهای مسكن كاركنان نیروهای نظامی و انتظامی برای امر مسكن در داخل محدوده (قانونی) شهرها، شهركها و شهرهای جدید موكول به اخذ گواهی مبنی بر نداشتن كاربری معارض و ضوابط ساخت و ساز متناسب با نیاز و هدف متقاضیان در اراضی مورد نظر از مراجع مذكور در مواد (3) و (4) این قانون می‌باشد. ماده 2- دفاتر اسناد رسمی و كلیه مراجع قانونی واگذار كننده زمین اعم از سازمانها، نهادها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی موظفند قبل از هرگونه نقل و انتقال و یا واگذاری زمین به شركتهای تعاونی مسكن و اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بلامانع بودن احداث واحدهای مسكونی در اراضی مورد نظر را طبق مواد آتی از مراجع تعیین شده در این قانون استعلام و پیوست مدارك نمایند. اعتبار این گواهی حداكثر دو سال از تاریخ صدور می‌باشد. ماده 3- كاربری، ضوابط ساختمانی و بلامانع بودن نقل و انتقال یا واگذاری زمین برای امر مسكن به شركتهای تعاونی مسكن و اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل محدوده (قانونی) شهرها، باید از طریق شهرداری مربوط و براساس طرحهای مصوب توسعه شهری بطور كتبی اعلام و گواهی شده باشد. ماده 4- هرگونه نقل و انتقال و واگذاری زمین به شركتهای تعاونی مسكن و اشخاص حقیقی و حقوقی برای امر مسكن در خارج محدوده (قانونی) شهرها اعم از داخل و یا خارج از حریم شهرها بجزء در محدوده مصوب شهرهای جدید و شهركهایی كه طبق مقررات و براساس طرحهای مصوب احداث شده یا می‌شوند، ممنوع می‌باشد. ماده 5- ادارات ثبت اسناد و املاك موظفند تائیدیه های زیر را در مورد تهیه نقشه‌های تفكیك اراضی و املاك و انجام قانونی مراحل تفكیك، به شرح زیر اخذ نمایند: الف. تفكیك اراضی و املاك در داخل محدوده (قانونی) شهر و حریم شهر از نظر رعایت مصوبات طرحای جامع و هادی شهری از شهرداری مربوط. ب. تفكیك اراضی و املاك واقع در خارج از حریم شهرها از نظر رعایت كاربری و ضوابط طرحهای جامع ناحیه‌ای و در صورت عدم تهیه طرح برای ناحیه مورد نظر، از نظر رعایت ضوابط آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی و احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها (مصوب 1355 هیئت وزیران) و اصلاحات بعدی آن، از سازمان مسكن و شهرسازی استان. تبصره: در داخل محدوده روستاها مرجع تهیه و تائید نقشه‌های مربوط بنیاد مسكن انقلاب اسلامی است. ماده 6- هر نوع نقل و انتقال اعم از رسمی و عادی، تفكیك، افراز، صدور سند و تغییر كاربری در مورد زمینهای موضوع این قانون، بدون رعایت مفاد این قانون و مقررات مربوط ممنوع است. در صورت تخلف، متخلفان از جمله هیئت مدیره شركت تعاونی ذیربط، مسئول جبران خسارت وارد شده به اشخاص حقیقی و حقوقی، شهرداریها، دولت و اعضای شركتهای تعاونی مسكن می‌باشند. ماده 7- مراجعی كه خارج از حدود وظایف خود در حریم یا خارج از حریم شهرها تصمیم‌گیری كنند و به هر نحو به ساخت و سازهای غیرقانونی و برخلاف مفاداین قانون اقدام نمایند و یا مؤثر در احداث این گونه بناها باشند و یا به نحوی در این گونه اقدامات خلاف مشاركت نمایند، طبق این قانون متخلف محسوب می‌شوند و با آنها برابر مقررات رفتار خواهد شد. ماده 8- كلیه سازمانها، مؤسسات و شركتهای تامین كننده خدمات آب، برق، گاز، تلفن و نظایر آن مكلفند خطوط و انشعاب به ساختمانها را برحسب مراحل مختلف عملیات ساختمانی فقط در قبال ارائه پروانه معتبر ساختمانی، گواهی عدم خلاف یا گواهی پایان ساختمان معتبر صادر شده توسط مراجع مسئول صدور پروانه و ذكر شماره و تاریخ مدارك مذكور در قراردادهای واگذاری، تامین و واگذار نمایند. واگذاری خطوط و انشعاب اینگونه خدمات به واحدهای مسكونی و صنفی هرگونه بنایی كه بطور غیرمجاز و برخلاف ضوابط و مقررات اجرایی طرحهای مصوب احداث شود ممنوع می‌باشد. ماده 9- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است به كلیه جرائد و سایر رسانه‌ها ابلاغ نماید قبل از درج هرنوع آگهی تبلیغاتی در ارتباط با تفكیك و فروش اراضی، مجوزهای صادر شده توسط مراجع موضوع ماده (5) این قانون را حسب مورد از آگهی دهنده درخواست و درصورت عدم ارائه مدارك مذكور، نظر وزارت مسكن و شهرسازی (سازمان مسكن و شهرسازی استان مربوط) را درخصوص بلامانع بودن تفكیك و عرضه زمین اخذ نمایند. ماده 10- كلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو می‌شوند. ماده 11- آیین نامه اجرایی این قانون توسط وزارتخانه‌های مسكن و شهرسازی كشور، تعاون و كار و امور اجتماعی حداكثر ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید. قانون فوق مشتمل بر 11 ماده و 1 تبصره در جلسه علنی روز یكشنبه مورخ 6/5/81 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 16/5/81 به تائید شورای نگهبان رسیده است.                                                                                                                        مهدی كروبی رئیس مجلس شورای اسلامی ________________________________________ ضوابط شهرسازی و معماری در ارتباط با قانون تعیین وضعیت املاك واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها، مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی شهرداریها موظفند در تمام كاربریها طرحهای جامع و تفصیلی و هادی اعم از مسكونی، تجاری و خدماتی طبق ضوابط و مقررات طرحهای مزبور برای مالكینی كه متقاضی احداث ساختمان مطابق كاربری‌های مصوب هستند، پروانه ساختمان صادر نمایند مگر اینكه اجرای طرحهای دولتی یا طرحهای شهرداریها توسط دستگاههای ذیربط در املاك مالكین مزبور اعلام شده باشد كه در این صورت با توجه به قانون تعیین وضعیت املاك واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها به ترتیب زیر عمل خواهد شد: 1. در صورت اعلام نظر دستگاه اجرایی مبنی بر تصمیم به اجرای طرح، ظرف 18 ماه مقرر در قانون تعیین وضعیت املاك، اجازه احداث و تجدید بنا یا افزایش ساختمان به مالك داده نخواهد شد. 2. در صورت اعلام نظر دستگاه اجرایی مبنی بر عدم تصمیم به اجرای طرح ظرف 18 ماده مقرر در قانون و موكول كردن آن به آینده خواه قبل و خواه بعد از ده سال یا انقضای مهلا 18 ماه مقرر در قانون، در مناطق مسكونی و تجاری اجازه احداث یا تجدید بنا و افزایش ساختمان مسكونی با رعایت ضوابط مربوط به تعداد طبقات و سطح اشتغال و تراكم مجاز، حداكثر تا 150 متر مربع در كل زیربنا داده شود. تبصره 1: در صورتی كه اجرای طرح به قبل از ده سال موكول شده باشد، تعهد لازم مبنی بر عدم مطالبه هزینه احداث و تجدید بنا مطابق تبصره 1 قانون تعیین وضعیت املاك واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها از مالك اخذ خواهد گردید. تبصره 2: در صورت تعدد مالكین مشاع براساس اسناد مالكیت مربوط به قبل از تصویب قانون تعیین وضعیت املاك واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها (29/9/67) به هر یك از مالكین احداث یك واحد مسكونی به مساحت 150 متر مربع اجازه داده می‌شود مشروط بر اینكه در مجموع از تراكم ساختمانی مجاز منطقه بیشتر نباشد و ضوابط مربوط به تعداد طبقات و سطح اشغال رعایت شود. ________________________________________ قانون تعیین وضعیت املاك واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها ماده واحده- كلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمانها، نهادها، شركتهای دولتی یا وابسته به دولت و شهرداریها و مؤسساتی كه شمول قانون برآنها مستلزم ذكر نام باشد، مكلف می‌باشند، در طرحهای عمومی یا عمرانی كه ضرورت اجرای آنها توسط وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی با رعایت ضوابط مربوطه تصویب و اعلان شده باشد و در اراضی و املاك شرعی و قانونی اشخاص اعم از (حقیقی و حقوقی) قرار داشته و در داخل محدوده شهرها و شهركها و حریم استحفاظی آنها باشد، پس از اعلام رسمی وجود طرح، حداكثر ظرف مدت هیجده ماه نسبت به انجام معامله قطعی و انتقال اسناد رسمی و پرداخت بها یا عوض آن طبق قوانین مربوطه اقدام نمایند. تبصره 1- در صورتیكه اجرای طرح و تملك املاك واقع در آن به موجب برنامه زمانبندی مصوب به حداقل 10 سال بعد موكول شده باشد، مالكین املاك واقع در طرح از كلیه حقوق مالكانه مانند احداث یا تجدید بنا و تعمیر و فروش و اجاره و رهن و غیره برخوردارند و در صورتیكه كمتر از 10 سال باشد مالك هنگام اخذ پروانه تعهد می‌نماید هرگاه زمان اجرای طرح قبل از دهسال شروع شود حق مطالبه هزینه احداث و تجدید بنا را ندارد. تبصره 2- شهرداریها موظفند همزمان با صدور پروانه ساختمان مالكان مشمول قسمت اخیر تبصره 1، مشخصات دقیق عرصه و اعیان و تاسیسات موجود را معین و در پرونده درج و ضبط نمایند تا ملاك ارزیابی به هنگام اجرای طرح قرار گیرد و در زمانی كه به لحاظ تامین اعتبار آمادگی اجرای طرح مزبور باشد، به هنگام اجرای طرح مصوب ملاك پرداخت خسارت قیمت عرصه و اعیان ملك در زمان اجرای طرح خواهد بود. تبصره 3- مالكین املاك و اراضی واقع در طرحهای آتی كه قبل از تصویب طرح واجد شرایط جهت اخذ پروانه ساختمان بوده و قصد احداث یا تجدید یا افزایش بنا دارند، جهت اخذ زمین عوض در اولویت قرار خواهند گرفت و در بین اینگونه مالكین، اشخاصی كه ملك آنها در مسیر احداث یا توسعه معابر و میادین قرار دارند، نسبت به سایرین حق تقدم دارد. تبصره 4- در مواردی كه تهیه زمین عوض در داخل محدوده‌های مجاز برای قطعه‌بندی و تفكیك و ساختمان سازی میسر نباشد و احتیاج به توسعه محدوده مزبور طبق طرحهای مصوب توسعه شهری مورد تائید مراجع قانونی قرار بگیرد، مراجع مزبور می‌توانند در مقابل موافقت با تقاضای صاحبان اراضی برای استفاده از مزایای ورود به محدوده توسعه و عمران شهر، علاوه بر انجام تعهدات مزبور به عمران و آماده‌سازی زمین و واگذاری سطوح لازم برای تاسیسات و تجهیزات و خدمات عمومی، حداكثر تا 20% از اراضی آنها را برای تامین عوض اراضی واقع در طرحهای موضوع این قانون و همچنین اراضی عوض طرحهای نوسازی و بهسازی شهری، بطور رایگان دریافت نمایند. قانون فوق مشتمل برماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز یكشنبه بیست و نهم آبانماه یكهزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 2/9/1367 به تائید شورای نگهبان رسیده است. رئیس مجلس شورای اسلامی ________________________________________ نحوه تشكیل كمیسیون طرحهای تفصیلی و گردش كار بررسی و تصویب طرحها ماده 43- جلسات كمیسیونهای طرح تفصیلی با حضور رئیس، دبیر و دو نفر دیگر از اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیمات مصوبات آن با (4) رای موافق مناط اعتبار خواهد بود. تبصره 1- در صورت عدم حضور استاندار، معاون عمرانی استاندار ریاست جلسه را بعهده خواهد داشت. تبصره 2- جلسات كمیسیون طرحهای تفصیلی طبق نظر استاندار در استانداری و یا در سازمان مسكن و شهرسازی استان تشكیل می‌شود. ماده 44- طرحهای تفصیلی و تغییرات بعدی آنها كه حوزه عمل آنها صرفاً در داخل محدوده طرح جامع مصوب شهر می‌باشد، باید طوری تهیه و تصویب شوند كه با اهداف اصلی و عمده و اساس ضوابط مقرر در طرح جامع تناقضی نداشته باشند و در صورتیكه مفاد طرحهای مذكور با اهداف و رهنمودهای عمده طرح جامع كه در مصوبات شورایعالی تعیین شده است تناقض داشته باشد پس از تصویب شورای استان و تائید شورایعالی اعتبار خواهد داشت. ماده 45- دبیرخانه كمیسیون طرح تفصیلی و شورای استان موظف است یك نسخه از مصوبات كمیسیون مذكور را با ذكر مواردی كه براساس مصوبات شورایعالی با اساس طرح جامع مغایر باشد، در اولین فرصت در شورای استان مطرح نموده و صورتجلسه مربوطه را حداكثر ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب به دبیرخانه شورایعالی ارسال نماید. دبیرخانه شورایعالی موظف است ظرف مدت پانزده روز از تاریخ وصول صورتحساب فوالذكر نظر خود را در صورت عدم مغایرت اساسی مصوبات مذكور با طرح جامع شهر به دبیرخانه مذكور اعلام و در صورت تشخیص مغایر بودن مصوبات مذكور با اساس طرح جامع شهر، آن را خارج از نوبت نسبت به سایر طرحها در دستور كار شورایعالی قرار دهد. بدیهی است هرگونه اقدام اجرایی درخصوص مصوباتی كه مغایرت اساسی تشخیص داده می‌شوند قبل از تصویب شورای استان و تائید نهایی شورایعالی مجاز نخواهد بود. ماده 46- دبیرخانه كمیسیون طرحهای تفصیلی موظف است قبل از بررسی طرحهای تفصیلی و تغییرات آن در كمیسیون علاوه بر انجام بررسیهای كارشناسی و تخصصی از طریق «كمیته كار» به عضویت نمایندگان دستگاههای عضو كمیسیون و دو نفر از كارشناسان ذیصلاح به انتخاب كمیسیون، نظر تهیه كنندگان طرح را نیز در مورد پیشنهاد تغییرات طرحهای مذكور بطور كتبی اخذ و به جلسه ارائه نماید. ماده 47- پیشنهاد تغییر در طرح تفصیلی باید دارای توجیه كافی باشد و همراه با گزارش كارشناسی دبیرخانه كمیسیون كه حاوی مشكلات موجود در اجرای طرح اصلی و راه حل جایگزین خواهد بود، توسط دبیر كمیسیون و پس از طرح در كمیته كار جهت بررسی و تصویب به كمیسیون ارائه شود. ماده 48- در صورت تصویب تغییرات پیشنهادی، نقشه جدید تفصیلی عیناً با همان مشخصات ترسیمی نقشه اصلی توسط دبیرخانه كمیسیون تهیه و جایگزین نقشه قبلی شده و یك نسخه از آن برای اجرا به شهرداری ارسال خواهد شد. ماده 49- در بررسی تغییرات طرح تفصیلی باید كلیه ضوابط و معیارهای فنی و تخصصی مورد توجه قرار گرفته باشد. برای اثبات كفایت بررسیها باید موارد زیر به جلسه توضیح داده شود: 1-      احراز ضرورت تغییر در طرح. 2-   پیشنهاد زمین مناسب برای جایگزین از حیث مساحت و محل وقوع در هماهنگی با طرح جامع، چنانچه تغییر مربوط به كاربریهای عمومی باشد. 3-      رعایت حقوق مكتسب اشخاص. 4-      نحوه تامین خدمات و تاسیسات زیربنایی شهری و امكان اصلاح و جابجایی شبكه‌های موجود. ماده 50- تغییر در نقشه‌های طرحهای تفصیلی خارج از بررسیهای كارشناسی از نظر رعایت مقررات قانونی و اصول فنی بویژه در مورد زمینهایی كه حق استفاده مجاز از آنها قبلاً تثبیت شده است یا برای آن براساس طرح تفصیلی پروانه ساختمانی صادر گردیده، یا براساس كاربری مصوب در آن احداث بنا شده باشد، به هیچ وجه مجاز نیست. ماده 51- تصمیمات كمیسیون ماده (5) بجزء مواردی كه به موجب ماده (45) مغایر با اساس طرح جامع شهر تشخیص داده شود. بلافاصله توسط دبیر كمیسیون به مراجع مربوطه اعلام شده و رونوشت آن برای اعضاء ارسال خواهد شد و مصوبات و نقشه‌ها و مدارك مربوطه متعاقباً حداكثر ظرف یكماه با امضای رئیس كمیسیون به سازمانها و ارگانهای مجری طرح ابلاغ خواهد شد. تبصره: كلیه صفحات صورتجلسات و نقشه‌ها و اوراق و جدولهای پیوست مصوبات كمیسیون باید به امضای حداقل 4 نفر از اعضای حاضر در جلسه كمیسیون طرح تفصیلی رسیده باشد. ماده 52- دستورالعمل نحوه ارائه طرحهای توسعه و عمران موضوع این آیین نامه در مراجع بررسی و تصویب طرحهای مذكور و همچنین كلیه فرمهای كنترلی لازم در اجرای این آیین نامه توسط دبیرخانه شورایعالی تهیه و به مورد اجرا گذارده خواهد شد. ماده 53- هیئت وزیران در اجرای اصل یكصد و سی و هشتم قانون اساسی، انجام هرگونه اصلاحیه در این آیین نامه و همچنین بررسی و تصویب سایر ضوابط و آیین نامه‌های مربوط به تهیه، بررسی، تصویب، اجرا و نظارت بر اجرای كلیه طرحهای توسعه و عمران موضوع این آیین نامه را كه باید به تصویب هیئت وزیران برسد، یه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران واگذار می‌نماید. در اجرای این ماده هرگونه پیشنهاد بطور مشترك توسط وزارت مسكن و شهرسازی و وزارت كشور تهیه و جهت تصویب به شورایعالی ارائه خواهد شد. ماده 54- آیین نامه نحوه تهیه طرحهای توسعه و عمران موضوع این آیین نامه و چگونگی اجرا و نظارت بر اجرای آنها حداكثر ظرف مدت شش ماه بطور مشترك توسط وزارتخانه‌های مسكن و شهرسازی و كشور تهیه و به تصویب شورایعالی خواهد رسید. ماده 55- كلیه روشها و مقررات و آیین نامه‌های مغایر با مفاد این آیین نامه ار تاریخ ابلاغ این تصویب نامهملغی است. معاون اول رئیس جمهور



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 21 آذر 1391
مهدی آقائی
شنبه 18 فروردین 1397 01:55 بعد از ظهر

Thanks a lot. Quite a lot of knowledge.

cialis generico en mexico overnight cialis tadalafil cialis with 2 days delivery cialis pills boards order generic cialis online cialis official site we use it cialis online store cialis italia gratis cialis 30 day sample cialis 5 mg para diabeticos
جمعه 4 اسفند 1396 09:33 بعد از ظهر
سلام از کارولینای! من در کار خسته هستم، بنابراین تصمیم گرفتم وبلاگ خود را بر روی آی فون خود را در طول ناهار خوری مرور کنم.
من از دانش شما در اینجا حضور دارم و نمی توانم صبر کنم
نگاهی به من می اندازد وقتی که من به خانه می روم من از اینکه بار وبلاگ شما بارگذاری شد ترسیدم
بر روی تلفن همراه من.. من حتی با استفاده از WIFI، فقط 3G..
به هر حال، وبلاگ فوق العاده!
سه شنبه 7 آذر 1396 07:23 بعد از ظهر
وب سایت عالی مقدار زیادی اطلاعات مفید در اینجا. دارم میفرستم
آن را به چند نفر نیز به اشتراک گذاشتن در خوشمزه است.
و بدیهی است، با تشکر از عرق شما!
جمعه 12 آبان 1396 08:57 بعد از ظهر
هنگامی که یک نفر یک پست می نویسد، فکر می کند یک کاربر در مغز خود دارد که چگونه کاربر می تواند از آن آگاه باشد.
به همین دلیل است که این پست کامل است. با تشکر!
دوشنبه 30 مرداد 1396 10:21 قبل از ظهر
Hi, i think that i saw you visited my blog thus i came to
“return the favor”.I'm attempting to find things to improve my website!I suppose its ok
to use a few of your ideas!!
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:24 بعد از ظهر
Hi there! Quick question that's entirely off topic.
Do you know how to make your site mobile friendly? My site looks weird when browsing
from my iphone4. I'm trying to find a theme or plugin that
might be able to resolve this problem. If you have any recommendations,
please share. Appreciate it!
یکشنبه 4 تیر 1396 03:49 بعد از ظهر
Just what I was looking for, appreciate it for putting up.
سه شنبه 2 خرداد 1396 10:25 بعد از ظهر
Hey! Someone in my Facebook group shared this website with us so I
came to give it a look. I'm definitely loving the information. I'm book-marking and will be tweeting this to my followers!
Superb blog and amazing style and design.
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 02:42 قبل از ظهر
Excellent way of describing, and good piece of writing to get facts regarding my presentation subject matter, which i am
going to present in college.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:39 قبل از ظهر
What's up to every body, it's my first pay a visit of this website;
this weblog contains amazing and really excellent information for readers.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر