تبلیغات
شهرسازی 91 - زابل - شهر آرمانى یا اوتوپیا
 
شهرسازی 91 - زابل
ایران را میسازیم
درباره وبلاگ


وبلاک دانشجویان ورودی 91 رشته شهرسازی دانشگاه زابل

مدیر وبلاگ : مهدی آقائی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


FreeCod Fall Hafez

.

دریافت کد جملات شریعتی

در تاریخ افکار و عقاید اجتماعى نظریهٔ 'آرمان شهر' جاى به‌خصوصى را به خود اختصاص داده است. این نظریه که به 'مدینهٔ فاضله' یا 'اوتوپیا' نیز شهرت یافته است مبتنى بر تصور خوشبینانه نسبت به امکان ایجاد شهرهائى است که از هر جهت نظام یافته و زیر نظارت دقیق دولت یا سازمان‌هاى خاص دینى یا سیاسى و حقوقى قرار داشته باشد یا به‌وسیلهٔ فلاسفه و حکما یا ایدئولوگ‌ها اداره شود. در قرن بیستم نیز معماران صاحب رأى و نظر مانند 'لوکوربوزیه'  به ساختن شهرهاى اوتوپیائى دست زده‌اند اما وى صاحب نظریات جدیدى در معمارى است که جاى بحث آن نیست.


نظام مدینهٔ فاضلهٔ افلاطون که بشتر هدف آن اشاره به دولت ـ شهرهاى یونان قدیم است مبتنى بر محدودیت تعداد جمعیت شهر (۵۰۴۰ نفر)، منطقه‌بندى برحسب طبقات اجتماعى که سلسله مراتب معینى دارند. محدودیت ازدواج‌ها و موالید ساکنین شهر، آموزش و پرورش همگانى و دولتى و جابه‌جا کردن جمعیت اضافى برحسب نظر حقوقدانان و فلاسفه است.

ارسطو نیز که پاره‌اى از نظرات افلاطون را تأئید مى‌کند، خود در اصول حکومت آتن و سایر آثار او 'مونوگرافی' ۴۰۰ شهر از شهرهاى یونان را تهیه کرده است. ارسطو و افلاطون آگاهانه بر علیه تحرک‌هاى جمعیتى و اقتصادى زیادطلبانهٔ عصر خود واکنش نشان مى‌دادند. خصوصاً جمهورى آتن که مى‌توانست با اضافه جمعیت دچار هرج‌ومرج و آشوب گردد. این نظریهٔ محافظه‌کارانه بود که مى‌گوید جمعیت شهر باید ثابت باشد و به طبقات مسدود تقسیم‌بندى شود و در این باب دولت شهر اسپارت را الگوى تمام عیار آن مى‌دانستند. وجود طبقه‌اى از اشراف 'قلیل العده و کم زاد و ولد با نهادهائى مؤکداً محدود کننده که هرگونه افزایش جمعیت شهر را دشوار مى‌کرد' (گاستون بوتول، اضافه جمعیت، صفحات ۱۸۴-۱۸۵).

باید توجه داشت که گرایش‌هاى محافظه‌کارى که در یونان باستان مآلاً موجبات محدود کردن جمعیت را فراهم مى‌کرد، در تمدن‌هاى دیگر برعکس افزایش نامحدود آن را سبب مى‌گردد. چنان‌که پرودن و مارکس اضافه جمعیت را که منجر به فساد و هرج و مرج و نهایتاً انقلاب مى‌شود مطلوب مى‌دانستند چه به نظر آنها وقوع انقلاب به نفع مردم است، اما امروزه از برکت آمارها و برنامه‌ریزى به سمت متناسب کردن جمعیت با منافع و امکانات جامعه پیش مى‌رویم.

نظریهٔ 'آرمانشهر' افلاطون به‌صورت‌هاى مختلفى در 'آراء اهل المدینه الفاضله' فارابى و در 'شهر خدا' اثر سن اگوستین و شهر آفتاب اثر کامینلا و 'اوتوپیا' اثر توماس مور منعکس است و هر کدام ویژگى‌هاى فیلسوف مآبانه و آمارنگرایانهٔ یک شهر مطلوب و آرمانى را ترسیم کرده‌اند. نظیر اینگونه برداشت‌ها را در آغاز قرن بیستم در شهرهاى نوین کشورهاى سوسیالیستى ملاحظه مى‌کنیم. امروزه نیز تصور شهرها در قرن بیست و یکم و زندگى انسان در سایر کرات و یا زیر دریاها بیشتر به اوتوپیائى گذشته شبیه است که ممکن است به‌طور ناقص یا کامل در آینده تحقق پذیرد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 26 آذر 1391
مهدی آقائی
یکشنبه 15 مرداد 1396 09:06 قبل از ظهر
fantastic put up, very informative. I ponder why the opposite specialists of this sector don't notice
this. You should continue your writing. I'm sure, you have a huge readers'
base already!
شنبه 19 فروردین 1396 11:41 بعد از ظهر
Valuable info. Fortunate me I found your web site accidentally, and I'm shocked why this accident didn't happened in advance!

I bookmarked it.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر